Urząd Stanu Cywilnego
tel. +48 17 277 71 10 wew. 305
pokój 5
Do zadań należy:
- Wykonywanie czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego:
- rejestracje urodzeń, małżeństw oraz zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny,
- sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego,
- sporządzanie i wydawanie odpisów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,
- przechowywanie i konserwacja ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorczych,
- prowadzenie innych spraw z ustawy o aktach stanu cywilnego.
- Zadania z zakresu spraw rodzinno-opiekuńczych:
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński oraz niezbędnych do tego dokumentów,
- sporządzanie aktów małżeństwa jeśli zawierający związek małżeński podlegający prawu wewnętrznemu kościoła albo innego związku wyznaniowego w obecności duchownego oświadczą wolę jednoczesnego zawarcia małżeństwa podlegającego prawu polskiemu,
- wyjaśnianie osobom, które zamierzają zawrzeć małżeństwo doniosłość związku małżeńskiego oraz zapoznawanie z przepisami regulującymi prawa i obowiązki małżonków,
- wydawanie pozwoleń na zawarcie małżeństwa przed upływem wymaganego okresu oczekiwania, jeśli przemawiają za tym ważne względy osoby,
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa i o złożonych w tym zakresie oświadczeniach, jeśli małżeństwo ma być zawarte w obecności osoby duchownego,
- podejmowanie czynności związanych z odmową przyjęcia oświadczenia o wstąpieniu w związek małżeński lub wydanie zaświadczenia o którym mowa w pkt 5,
- przyjmowanie oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński - w przypadkach zagrożenia życia jednej ze stron,
- przyjmowanie oświadczeń o uznaniu dziecka oraz prowadzenie postępowania związanego z wyborem nazwiska dziecka w przypadkach określonych w kodeksie,
- wskazywanie kandydata na opiekuna prawnego,
- wykonywanie innych czynności wynikających z ustawy, dla których właściwym jest organ gminy lub USC,
- Z zakresu kodeksu postępowania cywilnego do USC w szczególności należy:
- ustanawianie pełnomocnika w sprawach o ustalenie ojcostwa i o roszczenia alimentacyjne,
- wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym i rodzinnym w postępowaniu o zwolnienie od kosztów sądowych w sprawach rodzinnych i opiekuńczych,
- przyjmowanie pism sądowych,
- przyjmowanie pism sądowych w wypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w jego miejscu zamieszkania,
- wywieszanie w lokalu urzędu ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której miejsce pobytu nie jest znane,
- powiadamianie sądu opiekuńczego o zdarzeniu uzasadniającym wszczęcie postępowania z urzędu,
- ustanawianie pełnomocnika w sprawach o przysposobienie,
- udzielanie opinii o wystawieniu na licytację wydzielonej części nieruchomości,
- przyjmowanie obwieszczeń.
Metryczka
Wytworzono: | 2022-02-09 13:44 | przez: |
---|---|---|
Opublikowano: | 0000-00-00 00:00 | przez: |
Podmiot udostępniający: | Biuletyn Informacji Publicznej Gminy Frysztak | |
Odwiedziny: | 2604 |
Rejestr zmian
- Brak wpisów.